MARKET CONCENTRATION

MARKET CONCENTRATION
Концентрация рынка
Сосредоточение власти на рынке в руках основных производителей (концентрация продавцов) или основных потребителей (концентрация покупателей). Степень преобладания на рынке продавцов (или покупателей) оценивается коэффициентом концентрации, который показывает долю на рынке самых крупных фирм-продавцов (или фирм-покупателей) (см. Seller concentration, Buyer concentration, Concentration ratio). Значение рыночной концентрации для анализа функционирования рынков заключается в ее воздействии на характер и степень конкурентной борьбы. Увеличение концентрации продавцов приводит к тому, что конкуренция между многими фирмами превращается в конкуренцию между несколькими фирмами, приводя в результате к полной монополизации рынка одной фирмой. Если говорить о поведении фирм на рынке, то при концентрации власти в руках все меньшего количества производителей (олигополия) фирмы стремятся избегать отрицательных последствий конкуренции и направлять свои совместные усилия на достижение конкурентного преимущества над другими (см. Market structure, Market conduct). Концентрация покупателей также влияет на конкуренцию. Если фирма-покупатель невелика, она не способна влиять на конкурентную борьбу на рынке. Однако на некоторых рынках (например на рынке товаров промежуточного производства и розничной торговли) власть сосредоточена в руках крупных фирм-покупателей, которые могут требовать у производителей больших скидок на оптовые партии товара. См. Economies of scale, Horizontal integration, Competition policy, Monopoly.

Новый англо-русский словарь-справочник. Экономика. — М.: Флинта, Наукa. . 2010.

Игры ⚽ Нужен реферат?

Смотреть что такое "MARKET CONCENTRATION" в других словарях:

  • market concentration — UK US noun [U] ECONOMICS ► the degree to which a small number of companies control a large part of a market: »In recent years there has been some evidence of an increase in market concentration in the PC industry. → Compare MARKET… …   Financial and business terms

  • Market concentration — In economics, market concentration is a function of the number of firms and their respective shares of the total production (alternatively, total capacity or total reserves) in a market. Alternative terms are Industry concentration and Seller… …   Wikipedia

  • Concentration (disambiguation) — Concentration can refer to: Contents 1 Science, engineering, and technology 2 Psychology 3 Economics 4 Games 5 …   Wikipedia

  • concentration — con‧cen‧tra‧tion [ˌkɒnsnˈtreɪʆn ǁ ˌkɑːn ] noun [uncountable] ECONOMICS when companies combine to form larger companies, resulting in fewer businesses in an industry; = CONSOLIDATION: • Continental, in a move that underlines the growing… …   Financial and business terms

  • market fragmentation — UK US noun [U] ECONOMICS ► a situation in which there are many different types of customer for a particular product or service or many different companies providing a particular product or service: »In some developing countries market… …   Financial and business terms

  • Concentration ratio — In economics, a concentration ratio is a measure of the total output produced in an industry by a given number of firms in the industry. The most common concentration ratios are the CR4 and the CR8, which means the four and the eight largest… …   Wikipedia

  • Market power — Competition law Basic concepts History of competition law Monopoly Coercive monopoly Natural monopoly …   Wikipedia

  • concentration — /ˌkɒnsən treɪʃ(ə)n/ noun the degree to which a small number of businesses control a large section of the market ● Too much concentration created resentment among small businesses trying to enter the market. ● Concentration has meant too little… …   Marketing dictionary in english

  • concentration — /ˌkɒnsən treɪʃ(ə)n/ noun 1. the action of grouping a large number of things together. Also called market concentration 2. the action of a bank in lending too much to one single sector of the economy (NOTE: It is generally thought that banks… …   Dictionary of banking and finance

  • Market dominance — is a measure of the strength of a brand, product, service, or firm, relative to competitive offerings. There is often a geographic element to the competitive landscape. In defining market dominance, you must see to what extent a product, brand,… …   Wikipedia

  • Market portfolio — is a portfolio consisting of a weighted sum of every asset in the market, with weights in the proportions that they exist in the market, with the necessary assumption that these assets are infinitely divisible.[1] Richard Roll s critique… …   Wikipedia


Поделиться ссылкой на выделенное

Прямая ссылка:
Нажмите правой клавишей мыши и выберите «Копировать ссылку»